6 miljoen WHOPPERS® verkocht in België in slechts 5 jaar tijd

Ter gelegenheid van zijn 5e verjaardag in ons land onthult BURGER KING® een reeks indrukwekkende cijfers

Woensdag, 29 juni 2022 – In slechts vijf jaar tijd heeft BURGER KING® de Belgische bevolking helemaal voor zich gewonnen. Het lijdt dan ook geen twijfel dat Belgen gek zijn van het merk. Zeer snel na zijn lancering in het koninkrijk verveelvoudigde BURGER KING® het aantal restaurants, de verkoop en het aantal bezoekers. Eenmaal de Belgen niet langer de grens moesten oversteken om te genieten van de beroemde gegrilde hamburger die iedereen doet watertanden, stormden ze massaal naar de dichtstbijzijnde BURGER KING® in hun buurt. Hoewel de cijfers getuigen van een onvoorwaardelijke liefde voor de beroemde WHOPPER®, zijn de andere cijfers minstens even indrukwekkend.

Een nieuwkomer die de Belgische harten in vuur en vlam zet

De geruchten deden al geruime tijd de ronde in het koninkrijk: een bekende hamburgerketen zou binnenkort België veroveren. Deze geruchten bleken te kloppen, en het merk in kwestie was niet van de minste. Eind juni 2017 werd het nieuws officieel gemaakt met de opening van de allereerste BURGER KING® in België, in de stad Antwerpen.

Dit was onmiddellijk een succes bij onze landgenoten en het aantal restaurants groeide snel. In de verschillende provincies van België werden BURGER KING®-restaurants geopend, en vandaag telt ons land er maar liefst 53. Het laatste restaurant dat recent zijn deuren opende bevindt zich in Saint-Georges-sur-Meuse, in de provincie Luik. Het volgende zal worden geopend aan de Belgische kust, in Oostende.

Het merk is van plan om de komende jaren verder uit te breiden in België. "Het is onze ambitie om de komende vijf jaar 50 restaurants te openen", zegt Kevin Derycke, CEO van Burger Brands Belgium.

De WHOPPER® verovert de smaakpapillen

Na amper vijf jaar heeft het merk in ons land al een indrukwekkend parcours afgelegd qua verkoop en bezoekersaantallen. Sinds zijn lancering in België kreeg BURGER KING® niet minder dan... 40 miljoen bezoekers over de vloer! En dat is nog niet alles. Het merk registreerde eveneens een totaal van 4,5 miljoen auto’s die zich naar de drive-in begaven.

En dat is begrijpelijk: niemand kan weerstaan aan de lokroep van de WHOPPER®, waarvan, alle varianten inbegrepen, 6 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hoewel de WHOPPER® een enorme fanbase heeft, zijn de Belgen ook trouw aan hun nationale trots: op 5 jaar tijd werden maar liefst 5,5 miljoen kilo frieten geserveerd. Tenslotte blijkt uit de cijfers dat de vraag naar vegetarische alternatieven elk jaar toeneemt met ruim 500.000 veggie producten die reeds over de toonbank schoven.

Sommige fans zijn al net iets gulziger dan anderen... Dit is het geval voor één groep die-hard fans in het bijzonder. De grootste bestelling ooit werd op 11 augustus 2020 geregistreerd in de BURGER KING® in Kinepolis Antwerpen voor het ongelooflijke bedrag van 578 euro. De film die op dat moment speelde moet wel ontzettend lang hebben geduurd want de toeschouwers hadden blijkbaar daarna reuzenhonger.

Freek Bracke

Associate Director, Whyte Corporate Affairs